Dort pro sweet sixteen

20.02.2014 00:34

Kačka před svými šestnáctinami požádala, jestli by nemohla dostat dvoupatrový dort. Další vznesené požadavky zněly: spousta marcipánu (a nemusí být pravý mandlový), rozhodně ne máslový krém a ani kapka marmelády! Opravdu jednoduché požadavky...

Dorty neumím a obvykle nevyrábím, protože jsem si tohoto faktu vědoma. Jenže tady jsem v sobě musela probudit své lepší já.

Nejdřív jsem upekla korpusy- ten větší v dortové formě a menší v kastrolku s rovnými boky (stačí trošku víc vymastit a vysypat krupicí, pak jde snadno vyklopit). Osvědčený recept na piškotové těsto je tento: 6 vajec, 30 dkg moučkového cukru, 30 dkg polohrubé mouky, 6 lžic horké vody (všimněte si, že všechny suroviny jsou dělitelné šesti). Vyšleháme sníh z bílků a odložíme stranou. V míse vyšleháme žloutky s cukrem do pěny, přidáme mouku a vodu, důkladně zamícháme a vše nadlehčíme bílkovým sněhem. Rozdělíme do dortové formy a kastrolku a dáme upéct. Aby byl dort krásný a nebyl placatý, upečeme v obou formách ještě tmavou variantu piškotu ze 4 vajec, kterou trochu přibarvíme kakaem. Světlé korpusy prořízneme v půlce a naskládáme vrsty- světlá, tmavá, světlá, totéž s horním patrem.

Problém máslového krému jsem vyřešila nejjednodušším možným způsobem- koupila jsem krém v prášku dr. Oetker (vanilkový a čokoládový) a vyšlehala se sklenicí mléka, jak žádal návod. Byly to krémy lehké a překvapivě dobré.

Zbývalo splnit poslední podmínku- marcipán. Labuť sedící na vrcholu dortu byla koupená, přece jen se musí hmota vtlačit do oboustranné formičky a tu nemám. Kytičky, růžičky a lístečky jsem vyrobila z falešného marcipánu, který je v rodině velmi oblíbený:  10 dkg sušeného mléka, 20 dkg cukru moučka, 2 dkg másla a 1 bílek. Vše smícháme dohromady a zpracujeme na hmotu. Obarvíme kapkou potravinářského barviva (nepřežeňte to, jednak barví hodně a navíc větší množství dovede dodat chemickou pachuť). Doporučuju zpracovat kytičky hned. Hmota zabalená do igelitu se dá uložit do lednice, ale udělá se na ní taková tvrdší krusta, kterou znovu rozpracovat dá dost práce. Kytičky jsem vyráběla s pomocí tvořítek na cukroví, růžičky vlastnoručně vinul můj muž- modelář. Jenže se mu nelíbily, a tak jsem je vylepšila cukrovými perličkami s kovovým leskem (dají se koupit ve větších supermarketech), takže nabraly luxusního vzhledu. Nakonec jsem na krémem omazaný dort naskládala marcipánovou flóru a bylo hotovo.

Kačka zářila spokojeností. Obvykle slaví narozeniny se svou sestřenicí, která má dědečka cukráře. Opět poslal sestřence dort, ale v očích přítomných holčiček nijak nezaujal- ani růžička na něm nebyla. Chuťově byl možná lepší, ale ani se ho nedotkly a celou dobu se sápaly jenom po kytičkovém.

Dvoupatrový dort se krájel snadno- nejdřív horní patro, pak spodní. Na horním patře vykrojíme klínek a na noži ho vysuneme ven. Měla jsem obavy, co budeme dělat s tak velikým dortem, dalším dortem a tvarohovým dezertem, ale ohledně velikého dortu mě děti rychle zbavily starostí- zbyl jen kousek spodní části :))

 

Matylda

 

Vyšlo na Našem Zvířetníku v červenci 2010