Sirupy domácí z bylinek

17.07.2016 12:32

Moje děti pijí vodu se sirupem, tak jako jsme to dělali my. Problém je, že ne s každým sirupem a byly i takové, co mi zůstaly na lince skoro nedotčené, protože prý mají plastovou chuť (a to se vyhýbám těm s umělými sladidly). Nakonec to dopadlo tak, že většinu roku pijí sirupy z domácích zdrojů.

Ten bezový už nestihnete, takže leda inspirace na příští rok. Na počátku kvetení černého bezu (ještě na něm nejsou mšice, když to stihnete zkraje) natrháte 25 květů bezu. Zalijete 2 litry převařené vychladlé vody, přidáte 1 citron na krájený na kolečka a 8 dkg kyseliny citronové. Necháte do druhého dne odstát (já si na to vždycky vydrhnu plastový kbelík). Druhý den přecedíte- já cedím přes husté žíněné síto, citlivky přes plátýnko. Slejete do hrnce a přidáte 2-2,5 kila cukru. Zahříváte, dokud se cukr nerozpustí. Doporučuju minimálně zkraje občas promíchávat. Horký sirup nalévám do zavařovaček a zasteriluju 7 minut. Nekazí se a vydrží.

Loni jsem totéž vyzkoušela z květů akátu- jelikož je jen za studena máčíte, neměl by škodit, pokud jde o případnou jedovatost, jak píšou botanici, ale bylinkové weby sirup z květů doporučují. Sirup je hodně voňavý a světle růžový.

Tento víkend jsem dělala z máty. Postup stejný, jen jsem tu otýpku máty nastříhala nůžkami. Měli jsme ho už loni a byl vynikající.

Slyšela jsem i o sirupu z meduňky (a prý neuspává!) a z mateřídoušky – ten prý má zas kořeněnou příchuť. Nevím, ale rozhodně to hodlám zkusit :)

 

Publikováno na Dedeníku 2016