Šít či nešít?

20.02.2014 12:38

Šít či nešít, to je oč tu běží...

Už mnohokrát se tu vedla diskuze o dostupnosti nebo spíš nedostupnosti oblečení pro nestandardní velikosti- pro vysoké, hubené, oplácané, prostě jiné, než je obvyklých 165 cm na výšku daných tabulkami, které vznikly po antropometrickém měření na počátku šedesátých let. Další měření prý už neproběhlo, a tak se pereme s tím, co trh nabízí a prodejci porůznu dováží.  Normální obchody končí velikostí  42 a obchody pro nadměrné velikosti obvykle nabízejí dvě sešitá prostěradla od velikosti  48, takže moje 44-46 se nevejde nikam.  Onehdy jsem se dostala do situace, kdy jsem si mohla koupit oblečení buď hnusné, nebo žádné. Šlo o tričko- tuniku a nikterak mě nenadchlo, že jediný použitý vzor jsou kytičky převzaté z fabrické zástěry. V tu chvíli jsme pochopila, proč si naše Bubu oblečení šije. Nemusí snášet pohledy prodavaček typu „S touhle postavou chcete něco barevného? V téhle velikosti přece každý chce černou!“ Za obzvláštní perlu považuji hlášku prodavačky „Máme i tak velké velikosti“. Přestala jsem skřípat zuby, po letech, kdy jsme šila jen patchwork, jsem si koupila Burdu a kus viskózového úpletu a začala tvořit. Tuniky už mám dvě a materiál na tři další (namlsat se lze snadno, jako bonus mám to, že stejnou tuniku v širokém okolí nikdo nemá). Začala jsem se těšit na každé nové číslo Burdy a taky jsem zahájila výslechy vlastního dítěte.

Kačka studuje návrhářství, kde jedním ze základních předmětů je konstrukce střihů. Snažila jsem se pochopit střih sukně, to je to nejprostší. Dcera vysvětlovala co nejjednodušeji a občas ji překvapilo, že matka i chápe: „Chápeš, co je zadní středová přímka?“

„No, to asi jako když prodloužíš páteř?“

„Jasně! Kolmice a spočítáš podle vzorečku....“

Takže na střih sukně musíme změřit obvod pasu, sedu a délku sukně. Taky hloubku sedu- sednete si na stůl tak, abyste se jamkou kolen dotýkali hrany stolu a spustíte kolmici od pasu k desce stolu. Naměřený údaj je hloubka sedu. Pak si připravíte kus papíru, tužku a pravítka. Zajímá vás, jak je to dál? 

 

Matylda

 

Vyšlo na Našem Zvířetníku v červnu 2012